Trending

Tanya & Jawab

Blog

Galeri

Teman jalan

Tour & Travel

Tujuan Wisata

Tags

Ada yang mau gabung ke Langkawi ( Malaysia)

ere
ere, pada 23 Sep. 2012, 17.26
di Cari teman jalan

Start: 3 April 2013, 17.00

Teman2 saya akan melakukan perjalan ke Langkawi, Malaysia. Boleh tanya ... apakah ada yang pernah ke Langkawi. Pusat2 wisata apa saja yang menarik disana? Dan apakah ada info mengenai hotel disana yang baru, murah meriah dan dekat pantai, terutama kalau ada yang dekat pelabuhan. Kalau ada yang mau gabung ... monggo ...

untuk sementara Litenarynya:

4 April 2013
Berangkat menuju Malaysia. Mengambil penerbangan paling malam

5 April 2013
Jam 7 pagi menuju Langkawi
Explore pantai Cenang

6-7 April 2013
Explore pulau2 kecil di Langkawi dan Geoforest

8 April
Menuju Kualalumpur
explore kota Kualalumpur
Menuju Jakarta


Silakan login atau mendaftar untuk mengirim komentar

ere
ere
ere Pro.
pd. 2 April 2013, 0.24


salam kenal ... wah ndri ... sayang saya berangkat lebih dulu ... tanggal 4 april saya berangkat :)

Suka 0
andri eko wardoyo
andri eko wardoyo
andri eko wardoyo Newbie
pd. 1 April 2013, 8.29

Salam knal mba,saya tangal 13 april _22april 2013 mau ke langkawi,dari jkt_penang trus sya lnjut lewat jalur darat n laut,naik ferry menuju langkawi,sapa tau kita backpacker breng2

Suka 0
Richie No Richie
Richie No Richie
Richie No Richie Sr.
pd. 19 Jan. 2013, 6.28

Halo sist ere dan kawan-kawan lain yg ingin ke Langkawi. Berikut review saya ya ttg Langkawi hasil trip kmrn dari 11-17 January:

Yg ingin ke Langkawi by flight, di Bandara berjalan sedikit ke parkiran, disana banyak agen rental mobil (kalau motor saya kurang tau). Karena kmrn kita ber5 jadi kita sewa mobil New Honda City 1hari (24jam) 120 MYR. Yg paling murah ada Proton MyVi, cuma 50 MYR. Bensin 1liter 1,9 MYR. Kita hanya isi 25 MYR, biar enak share cost dg teman lain. Kalau motor, pasarannya sekitar 35 MYR.

Saya nginap di Desa Terrace (yg ingin lihat roomnya, bisa search di Facebook: Desa Terrace). Saya booking via email, dan saya minta tanpa deposit, bayar full payment saat kedatangan, dibolehkan. Roomnya bagus, besar. Dengan AC, TV, dan 2 kamar mandi (satu untuk shower room, satu untuk buang air. terpisah) + handuk, tanpa breakfast. Untuk kamar double, bisa kok ditempati tiga orang tanpa di-charge, dan kasur double nya cukup pas untuk 3 orang. Cuma kmrn saya pakai extra bed, nambah 20 MYR. Harga double room 70 MYR.

Desa Terrace dkt banget dg Pantai Cenang, pantai yg bagus dg pasir putih lembut. Saya hari pertama saat itu langsung ke SkyBridge. Bayar cable car 30 MYR pulang pergi. Wuih pemandangannya ciamik, cantik. Dan udara diatas bukit juga aduhai semilir. Kalau ke Langkawi, wajib kesini!

Cobain makan di Wonderand Resto, resto seafood dg harga cukup bersahabat. Sebaiknya jgn sendiri, biar bisa share cost dg icip-icip menu lain. Selain itu, sempatkan ke Eagle Square. Itu signature statue nya Langkawi. Ibaratnya kalau ke New York ga foto depan patung Liberty, rasanya gimana gitu.. Dekat Eagle Square ada Taman Lagenda, ngesot aja dikit nyampe. Ini free entrance.

Saya juga kmrn ke Penang dari Langkawi. Menurut saya, berwisata di Langkawi itu mahal. Tp worth it.

Good luck!

Buat sist ere kalau ingin menyempatkan ke Penang, bisa gunakan maskapai [url=http://firefly.com.my/]FireFly[/url] cuma 35 MYR ke Penang. Daripada naik ferry 60 MYR. Lumayan murah kok 200rb PP. di Penang nginap saja di tune Hotel di daerah Komtar (Jl. Burma). 5-10menit jalan kaki ke Komtar station bus. Atau di Hutton Lodge juga bisa. Promo firefly cuma ampe 27 January ini. Buruan ya..

[img]http://firefly.com.my/images/shiny3/main-ads/main-banner-incredible-deals-1.jpg?120701?1358551263059[/img]

Suka 0
ere
ere
ere Pro.
pd. 15 Jan. 2013, 23.19


iya juga yah ... akhrnya dibatalin ke penangnya ... mau nikmatin semua hal di langkawi selama 4 hari itu akhrnya

Suka 0
ere
ere
ere Pro.
pd. 15 Jan. 2013, 22.59


terimakasih semua responnya ...... duh, maaf lambat yah saya ngeresponnya .... akhrinya saya tidak penang tapi dari kuala lumpur langsung ke langkawi dan menghabiskan waktu di langkawi .... sayangnya ga bisa diundur karena sudah keburu beli tiketnya .....

Suka 0
Richie No Richie
Richie No Richie
Richie No Richie Sr.
pd. 10 Jan. 2013, 1.32

[quote=DZEROX]HAI BRO... NICE TO KNOW U..

hahahaa...Desa Terrace hostel?..ermmm agak menarik juga tempatnya n harga nya pun agak murah ... around rm50 to rm 70 bergantung pada keadaan semasa.. kawasan nya tidak bergitu sibuk sesuai untuk releks kerana ianya terletak di Pantai Tengah... tp jika bro nk tempat yg hapening n night live yg menarik better bro menetap di area pantai chenang.....kerana disini terdapatnya byk pub2 or gerai2 yg beroperasi sampai lewat malam yg mana tidak terdapat di Pantai Tengah..n how to rent a car..ermm better bro deal dengan org chalet kerana price nye agak murah berbanding dengan agen di Jeti.. tp di jeti byk plihan kereta yg bro minat..just say it apa jenis keretanya... tp lagi senang jika bro sewa ajew van teksi lengkap dengan pemandunya..kerana mereka akan membawa bro pusing2 1 langkawi... jadi bro boleh releks x perlu memandu sambil melihat maps kan..hahaa..n byk tempat boleh bro melawatnya nanti..actually for touris they have some prices ..yp tourist fare is quite expensive. mmng agak berbeza berbanding dgn local kerana untuk membeli tiket u must show ur id card ... so i have no idea 4 that..haha..n o more thing bro... di Pekan Kuah byk kedai2 bebas cukai ( duty free) so jgn lupa beli coklet byk2 yg beraneka jenis dari pelbagai negara..kikiki...[/quote]

Ya bro, Desa Terrace is effin nice with affordable price. But I haven't booked yet, 4 days left :s I'll choose dwelling near pantai cenang bro..

Kalau pakai renting car dg pemandu nambah cost bro, don't want la.. Wkwkwkwkw.. Btw Chalet tu apa? Dimana lokasi dia berada?

Ya duty free destinasi akhir sblm bertolak ke Penang. Tp tak boleh belanja banyak la, no purchase baggage. Wkwkwk..

Mslh mykad, I am planning to lend someone's id bro. Wkwkwk ndak bisa ya? Atau pas saat nanti di Cable Car saat queue tiket, I minta tolong jer lalukan sekali 5 tickets for us.. Haha

Btw thanks for yer review.

Suka 0
DZEROX
DZEROX
DZEROX Jr.
pd. 9 Jan. 2013, 20.20

HAI BRO... NICE TO KNOW U..

hahahaa...Desa Terrace hostel?..ermmm agak menarik juga tempatnya n harga nya pun agak murah ... around rm50 to rm 70 bergantung pada keadaan semasa.. kawasan nya tidak bergitu sibuk sesuai untuk releks kerana ianya terletak di Pantai Tengah... tp jika bro nk tempat yg hapening n night live yg menarik better bro menetap di area pantai chenang.....kerana disini terdapatnya byk pub2 or gerai2 yg beroperasi sampai lewat malam yg mana tidak terdapat di Pantai Tengah..n how to rent a car..ermm better bro deal dengan org chalet kerana price nye agak murah berbanding dengan agen di Jeti.. tp di jeti byk plihan kereta yg bro minat..just say it apa jenis keretanya... tp lagi senang jika bro sewa ajew van teksi lengkap dengan pemandunya..kerana mereka akan membawa bro pusing2 1 langkawi... jadi bro boleh releks x perlu memandu sambil melihat maps kan..hahaa..n byk tempat boleh bro melawatnya nanti..actually for touris they have some prices ..yp tourist fare is quite expensive. mmng agak berbeza berbanding dgn local kerana untuk membeli tiket u must show ur id card ... so i have no idea 4 that..haha..n o more thing bro... di Pekan Kuah byk kedai2 bebas cukai ( duty free) so jgn lupa beli coklet byk2 yg beraneka jenis dari pelbagai negara..kikiki...

Suka 0
Richie No Richie
Richie No Richie
Richie No Richie Sr.
pd. 20 Des. 2012, 11.54

[quote=DZEROX]hahah salam kenalan untuk semua......saya ady dari Kuala Lumpur..
sekadar bekongsi cerita pada sahabat2 yg ingin ke Langkawi..sememangnya anda tidak perlu risau kerana dilangkawi byk kemudahan chaletnye yg murah mahupun yg mahal..lokasinya di pantai chenang..
mmeng hapening..terutamanya waktu mlm..harga chaletnya bermula dari rm50 ke atas..untuk irland hoping biasanya dikenakan rm10-15 per pax..( harga ikut season).. boleh nego...akan ke 3 pulau... termasuk tasik dayang bunting yg punya mitos tersendiri... n eagle bay.. anda boleh menyewa kereta atau van mingikut kadar tersendiri bermula dari rm50 sehari..seeloknya anda sewa sahaja..byk tempat yg menarik ..
dari jeti langkawi ada boleh dapatkan kereta sewa or taxi utk ke Pandat chenang..jaak masa hampir 30 minit...if u dtg by flight hanya 5 minit jarak aiport ke pantai chenang..

cable car ( digunung mat chincang )
waterwold aqua
makan mahsuri
georlogi park
n many more...

saya every year ke sana .. sudah hampir 6 kali ..n mby next year plan nk kesana lagi...[/quote]

Thx for yer infos bro.
Btw, what do you think of Desa Terrace hostel? I'm about to stay there.
I'll be arriving in Langkawi Jetty at 14th of Jan, and fly to Penang next day at 6pm. Where to rent car with best price bruh, any recomendation? Should I rent it on the Jetty or near Pantai Cenang? since I need to leave langkawai by plane which goes to Airport, not Jetty.
For tourism spot, def devouring Cable Car, Cenang Beach, Taman Lagenda, Eagle Square and end up in Kuah Duty Free's. Btw how to get the-mykad-price in Cable Car ya? Hihi, tourist fare is quite expensive..

Suka 0
DZEROX
DZEROX
DZEROX Jr.
pd. 20 Des. 2012, 10.26

hahah salam kenalan untuk semua......saya ady dari Kuala Lumpur..
sekadar bekongsi cerita pada sahabat2 yg ingin ke Langkawi..sememangnya anda tidak perlu risau kerana dilangkawi byk kemudahan chaletnye yg murah mahupun yg mahal..lokasinya di pantai chenang..
mmeng hapening..terutamanya waktu mlm..harga chaletnya bermula dari rm50 ke atas..untuk irland hoping biasanya dikenakan rm10-15 per pax..( harga ikut season).. boleh nego...akan ke 3 pulau... termasuk tasik dayang bunting yg punya mitos tersendiri... n eagle bay.. anda boleh menyewa kereta atau van mingikut kadar tersendiri bermula dari rm50 sehari..seeloknya anda sewa sahaja..byk tempat yg menarik ..
dari jeti langkawi ada boleh dapatkan kereta sewa or taxi utk ke Pandat chenang..jaak masa hampir 30 minit...if u dtg by flight hanya 5 minit jarak aiport ke pantai chenang..

cable car ( digunung mat chincang )
waterwold aqua
makan mahsuri
georlogi park
n many more...

saya every year ke sana .. sudah hampir 6 kali ..n mby next year plan nk kesana lagi...

Suka 0
ellytaha
ellytaha
ellytaha Newbie
pd. 5 Des. 2012, 14.21

[quote=Richie No Richie]
Kebetulan saya juga ke Langkawi January depan, nanti saya update ya info-info disana.[/quote]

Ditunggu ya Mas update info seputar Langkawi

Suka 0

© backpackerindonesia.com